У Луцьку протягом червня-жовтня 2024 року громадська організація «Лабораторія змін» реалізовувала проєкт «Інклюзивні мистецькі практики для підтримки ментального здоров’я дітей та дорослих підчас війни» за підтримки Українського культурного фонду в межах грантової програми «Культура без бар’єрів».
Основна мета проєкту – відновлення та підтримка ментального здоров’я українців, дітей та дорослих, що постраждали у війні з росією (в Україні та за її межами) через мистецькі практики, навчання спеціалістів для роботи з уразливими групами за допомогою Орф підходу, імпровізаційного театру та руху.
Сьогодні важливо знайти той підтримуючий ресурс, який допоможе малим і дорослим українцям в Україні та поза її межами вистояти у цей нелегкий час та зберегти фізичне та психологічне здоров’я. І саме мистецтво є тим ресурсом, який додає сил і є тією унікальною мовою, яка об’єднує українців між собою та з усім світом. Особистісне занурення у творчий процес здатне бути не лише ресурсним потенціалом для створення певного продукту творчості, а й вивільняє ресурс для якісних особистісних змін. Навички, які формуються під час мистецьких практик допомагають дорослим і дітям з інвалідністю та без бути більш стійкими та стабільними у повсякденному житті та адекватно реагувати на щоденні виклики.
Лучани, і не тільки, змогли взяти участь в заходах проєкту, які відбувалися протягом літа та осені.
З 1 по 7 липня 2024 року відбулась Лялькова майстерня, участь в якій взяли 10 дітей з інвалідністю та без, 5 студентів-волонтерів, 5 тренерів (майстрині-лялькарки, лялькар-механізатор, художники), режисер та психолог. Команда працювала над створенням інклюзивного перформансу «Найцінніший скарб». Усі декорації та ляльок-персонажів було створено самими учасниками майстерні. Діти самі придумували героїв, їхню біографію та місію в житті. Перформанс «Найцінніший скарб» було показано у Волинському обласному академічному театрі ляльок, який був партнером нашого проєкту. Його переглянули більше 70 глядачів_чок.
– Протягом липня-серпня відбувалась Арт-резиденція для спеціалістів, що працюють з інклюзивними аудиторіями та вразливими категоріями населення в Україні, в рамках якої було проведено 3 дводенні тренінги із залученням іноземних експертів Ангеліки Хольцер (Німеччина/Австрія), Пера Готтфредссона (Швеція) та Маркку Кайкконена (Фінляндія) та українських спеціалістів Тетяни Черноус та Лесі Гриценок на теми Орф підходу, імпровізаційного театру та руху та їх практичного застосування для покращення психоемоційного стану та навчання дітей /дорослих з інвалідністю, осіб, що постраждали від війни, та інших уразливих категорій населення. Учасники з Луцька, Києва, Рівного мали можливість вдосконалити свої навички, здобути нові знання та розширити свої професійні контакти.
З 8 по 14 серпня було проведено Мистецький інклюзивний табір для дітей/молодих людей з інвалідністю та без. У ньому взяли участь 15 осіб з інвалідністю, 15 молодь, учасники театральних колективів «ДогориДригом», «Бешкетники», студенти Волинського національного університету імені Лесі Українки, педагогічного коледжу; волонтери та батьки. З учасниками табору працювали спеціалісти з арт-терапії, сенсорної інтеграції та інклюзії, хореограф/пластиограф, психолог. Режисерка табору – Яніна Зеленська (Україна/Швеція) керувала процесом, створила атмосферу для співтворчості та розкриття талантів усіх учасників. За основу роботи взяли казку/міф. І в ній через яскраві метафори створили розповідь з історій кожного учасника. В п’єсі, яку ми створили разом, закладені глибокі сенси – пошуки себе, цінність дружби, любов до рідної землі та прагнення до свободи. Показ вистави «Окулбія» відбувся у мистецькому просторі Ангар.
– Протягом липня – вересня проходили інклюзивні розвиваючі заняття (музичні, хореографічні, театральні, арт-терапевтичні) для дітей та молоді з інвалідністю та без. Такі заняття не тільки дозволяють навчитись основам театральної майстерності, музикуванню, малюванню, а й позитивно впливають на психо-емоційний стан дітей та молоді, покращують навички соціальної взаємодії.
– Для підтримки спеціалістів, які працюють з вразливими категоріями осіб як в Україні, так і за її межами було проведено 3 онлайн воркшопи. До їх проведення долучились фінські та українська спеціалістки – Еліза Сеппанен, Єссіка Лампі та Леся Гриценок. Під час воркшопів учасниці не тільки дізнавались про особливості музичної освіти та виховання у Фінляндії та Швеції, але й змогли перезавантажитись, розслабитись, поспілкуватись з колегами та одержати ресурс та підтримку.
Участь у кожному заході була безкоштовною, що давало можливість участі усім зацікавленим. Додаткову інформацію про активності проєкту можна знайти на сторінці ГО «Лабораторія змін» в соціальних мережах: https://www.facebook.com/LaboratoriiaZmin/, https://www.instagram.com/laboratoriiazmin_lutsk/ та на сайті: https://inhub.lutsk.ua/.
За детальною інформацією звертайтесь до координаторки проєкту Вікторії Колодяжної, тел. +38 066 383 26 88